Vacante & Calatorii

#destinatii de vacanta #expert acasa.ro # biserici de piatra #tara hategului #stresangeorgiu #strei #densus #ostrov #colt #sanpetru #santamarie orlea

Expertul Acasa.ro, Bogdan Stanciu: Bisericile de piatra, comoara uitata din Tara Hategului

Nu sunt celebre pe plan international ca manastirile din nordul Bucovinei si nici adulate ca bisericile de lemn din Maramures. Nu sunt nici macar fortificate, ca bisericile sasilor din sudul Transilvaniei. Si totusi, constituie, potrivit istoricilor, cel mai important grup de monumente medievale romanesti. Astazi vorbim despre turismul cultural, mai exact despre un traseu pe la bisericile de piatra din Tara Hategului.

Inainte de toate, trebuie stiut ca un asemenea traseu de fapt nu exista - nu este semnalizat, amenajat si cu atat mai putin mediatiazat, asa ca va trebui sa il faceti pe cont propriu.

Stresangeorgiu. Micuta biserica „Sfantul Gheorghe” se afla astazi in hotarul orasului Calan. De pe DN 66 urmati indicatorul spre Calan si, in intersectia din centrul localitatii, faceti dreapta. Dupa cateva sute de metri va aparea, pe stanga micuta biserica alba, de piatra. Va aflati in fata celei mai vechi biserici romanesti aflata inca in picioare! Specialiştii au stabilit ca prima biserica, una de lemn, a aparut inainte de anul 1150, ea fiind succedata, pe acelaşi amplasament, de cea de zid. Ca sa intrati, trebuie sa sunati la numarul afisat pe usa.

Strei. Va intoarceti pe DN 66 si continuati drumul spre orasul Hateg. Dupa doi kilometri se afla localitatea Strei, aflata tot in administrarea orasului Calan. Din soseaua nationala se desprinde un drum la dreapta, care duce la biserica „Adormirea Maicii Domnului”. Pana recent, cheia de la biserica se gasea la ultima casa pe dreapta, in drum spre biserica. Din vara acestui an insa, „pastratoarea cheii” s-a pensionat, dar preotul parohiei locale a promis ca va afisa un numar de contact al persoanei la care se afla cheia. Biserica din Strei se inscrie şi ea printre cele mai vechi din ţara, datand din anii 1200, şi pastreaza o veche pictura, din a doua jumatate a secolului XIV.

Densus. Continuati drumul spre Hateg, treceti prin micutul oras urmand drumul spre Caras-Severin si, dupa sase kilometri, in comuna Totesti, luati-o la dreapta, spre Densus. Cea mai cunoscuta dintre bisericile hategane se afla aproape de primarie. inconjurat de legende care spun ca ar fi construit pe locul unui vechi templu roman, lacasul dateaza de fapt tot din anii 1200. De o frumusete desavarsita, biserica este un amalgam de stiluri si solutii de constructie, aducand aminte de felul in care romanii isi construiesc casele in mod traditional – permanent adaugand sau modificand cate ceva. inauntru, frescele au fost slutite de adversari ai ortodoxiei, sfintii avand ochii scosi. Pe unul dintre cei patru stalpi din mijlocul bisericii se afla o pictura cu Iisus in strai romanesc. Daca lacasul este inchis, cereti cheia la casa parohiala din imediata apropiere.

Ostrov. Intorceti-va in Totesti si continuati pe soseaua principala, pana la intersectia care semnalizeaza la stanga Parcul National Retezat. Dupa trei kilometri ajungeti in Ostrov, unde, pe un drum la stanga, se gaseste alta veche biserica medievala hategana, datand de la sfarsitul anilor 1200. Bine restaurata, biserica se lauda cu un gard format din... lespezi romane. La inceput erau 300 de astfel de pietre, dar o buna parte din ele au ajuns in muzee. Acum au ramas sa strajuiasca biserica doar o serie de pietre greu de citit.

Colt. La iesirea din Ostrov, faceti stanga si, dupa ce traversati barajul cu acelasi nume, cotiti stanga, spre Rau de Mori. in centrul comunei faceti tot stanga. Dupa 2-3 kilometri ajungeti la poalele Cetatii Colt, in hotarul satului Suseni. Pe dreapta se gaseste biserica Colt, amplasata intr-un peisaj de vis, in buza Parcului National Retezat. Ctitorie a familiei nobile a Candestilor, biserica a fost abandonata si in mare parte distrusa, ca si cetatea care o vegheaza de sus. In anii 1990 aici s-a constituit insa un grup de calugari care au refacut biserica. Din nefericire, in timpul restaurarii, pictura originala, de mare valoare, a fost acoperita. Ramane insa o biserica interesanta, cu un turn ca de cetate.

Sanpetru. Intoarceti-va pe unde ati venit, pana in dreptul barajului Ostrov, de unde continuati inainte, pe un drum de beton, pana in satul Sanpetru. Urmati indicatoarele spre „Valea Dinozaurilor” si, pe stanga va aparea, intr-o intersectie, biserica medievala. Fara turla, acest monument pare cel mai putin evoluat din tot grupul. O tabla explicativa ofera detalii interesante despre biserica, cu un accent pe pietrele romane refolosite la constructie. Cheia este de gasit la preotul paroh, despre care trebuie sa intrebati in sat. Nu departe de biserica se afla celebra vale in care s-au descoperit urme ale dinozaurilor pitici.

Santamarie Orlea. Continuati drumul dinspre Sanpetru pana in Santamarie Orlea. Chiar in intersectia cu DN 66 se gaseste biserica medievala de aici, un adevarat „cap de serie” pentru toate vechile biserici hategane. Ridicata in epoca trecerii de la romanic la gotic, biserica este celebra mai ales pentru pictura sa, datand din 1311 siconsiderata cea mai veche de pe teritoriul actualei Romanii. Lacasul de cult este de confesiune calvina, spre deosebire de celelalte biserici de pe traseu, de confesiune ortodoxa.

Recomandarea lui Bogdan Stanciu pentru un city-break in Cluj:

Cine ajunge in Cluj-Napoca, fie doar si intr-o calatorie de afaceri, de scurta durata, isi poate rezerva insa cateva ore pentru a vizita cele patru cetati ale orasului. Acest traseu turistic este destinat mai ales celor pasionati de istorie si isi propune sa reuneasca cele patru fortificatii ale caror vestigii se afla in hotarul actualului oras. Mai multe detalii pe //www.cluj.travel

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.